9/21/2009

Ideologisk nytändning i Centerpartiet?

Några ledande och ideologiskt tydliga Centerpartister skriver idag på Newsmill om behovet av att upprätta ett Frihetligt manifest inför valet 2010.

Amen till detta säger jag och kunde inte ha skrivit det bättre själv.... eller ja jag har väl skrivit just detta i mina blogginlägg och då särskilt det med rubriken Samhällskritiken är en del av Centerpartiets själ som jag dessutom skickade vidare till partistyrelsen innan sommaren. Hursomhelt är det mycket bra med detta tydliga initiativ. Dessutom är vi ett flertal riksdagskandidater som alla säger tydligt NEJ till FRA och IPRED och i min egen kandidatur gär jag även några steg längre. Läs därför gärna mitt politiska manifest som problematiserar riskerna med det framväxande övervakningsamhället och ställer ett antal intresanta frågor om massövervakningens effektivitet.

Hela denna blogg kan nog delvis ses som en programförklaring inför valet 2010 så läs gärna mina tidigare inlägg och återkom med ev. frågor så svarar jag så snart jag har möjlighet. Kontakta mig gärna om ni får nys om nya övervakningsprojekt.

HAX är en mästare på att snoka reda på saker och skriver idag om Indect och länkar till Daily Telegraph. Man kan bli mörkrädd för mindre men efter ett Stockholmsprogram med tveksamma utgångspunkter, Brittiska pedofilregister över nästan alla vuxna och Socialtjänstdatautredningen som vill registrera etnicitet och politisk uppfattning finns inte mycket som överraskar.

Jag tror därför att min röst behövs i riksdagen och ju snabbare desto bättre - vilket förhoppningsvis innebär att jag tar plats efter valet 2010. Om regeringen skulle vilja byta ut Beatrice Ask mot en jurist och integritetsvän som justitieminister så står jag dock givetvis till förfogande redan nu ;-)

Fler intressanta bloggar om artikeln och förnyelsen av Centerpartiet är Fredrick Federley, Johan Hedin, Mikael Elmlund och Magnus Andersson.

Ett lokalpolitiskt intressant inlägg i miljödebatten och frågan om vad kommuner egentligen bör syssla med finns även på Politikerbloggen och hos Magnus Andersson (igen!) och Johan Hedin (igen!)

__________________

UPPDATERING: Via Mary får jag följande länk till Olof som gjort en pedagogisk beskrivning av trafikdatalagring inför kommande FRA-debatt. Mycket nöje och ta fasta på detta budakap!