9/17/2009

Låt Sverigedemokraterna prata

Sverigedemokraterna är sin egen värsta fiende och artikeln i Expressen är ett tydligt exempel på detta och det finns även flera tidigare exempel bl.a. tidningen Arbetarens reportageserie om SD där Per Björklund med flera lägger ut texten.

I likhet med Stefan , HAX, Erik, och Johan så tycker jag att vi bör låta SD prata och att Aftonbladets ställningstagande kan ifrågasättas.

Vi bör från alla politiska läger ta SD på allvar och sakligt bemöta deras argument. Tre saker är dock mycket viktigt.

För det första måste vi tala om vad vi vill och inta bara peka finger och säga att SD har fel.

För det andra måste vi debattera andra frågor än invandringspolitik.

För det tredje måste vi ta deras agument på allvar och vara pålästa i debatten så att de inte kommer undan med att torgföra sin "sanningar" och "fakta" vilka ganska ofta helt saknar grund eller är medvetna feltolkningar av de källor som anges. Faktagranskningen är mycket viktig i debatten med SD!

Till detta kommer dock även krav på en bättre mediebevakning av SD där man granskar såväl politik som företrädare. Denna klassiska artikel om att var tredje SD-politiker lever på bidrag har ju några år på nacken och det skulle vara intressant med en uppföljning.

En bra blogg som jag kan rekommendera är Vi i Sverige som också har ett särskilt avsnitt om att bemöta SD.

Centerpartiets integrationsnätverk arbetar också med att driva på för en bättre politisk debatt i dessa frågor.

En av orsakerna till att jag valt att engagera mig i kyrkovalet som kandidat till Kungsholms församling är just hotet från SD och den människosyn som de representerar, vilket även finns med i mina inlägg i kyrkovalsdebatten. En kyrka utan partipolitik borde dock vara självklart i en modern liberal demokrati och jag hoppas kunna bidra till detta.