7/06/2009

Ideologisk nytändning - någon?

Under sommaren skall jag ta mig tid att försöka ladda inför - som jag hoppas - höstens ideologiska nytändning inom Centerpartiet.

En positiv nyhet är att Sydsvenskan idag berättar om hur lite det kostar att stå upp för principen om alla människors lika rätt och värde och jag är stolt över att ha varit delaktig i debatten för att även få Centerpartiet att inse detta och det beslut som togs vid stämman om att vi stödjer rätten till vård för gömda och papperslösa. Ett ideologiskt viktigt beslut!

När det gäller integrationsfrågorna har vi lång väg kvar till en ideologiskt tydlig integrationspolitik där vi i första hand ser människor som individer och inte delar av ett kollektiv. Några intressanta inspel finns på bloggen för Centerpartiets integrationsnätverk

När det gäller företagande och näringspolitik är vi redan på rätt spår när det gäller att skrota LAS m.m. men givetvis kunde arbetet med regelförenklingar och minskad byråkrati gå fortare ooch inom Regelrådet jobbar vi för högtryck med att granska alla nya förslag till regler. Ett avskaffande av arbetsgivaravgifterna för de tio första anställda kanske kunde vara en tanke att fundera vidare på för att få snurr på nyföretagandet?

När det gäller miljöfrågorna så måste vi ständigt utmana miljövänstern i denna fråga och visa att tillväxt är den bästa miljöåtgärden och att vi kan nå långt mycket bättre resultat på miljöområdet genom att dra nytta av marknadsekonomins drivkrafter än med nya regler och förbud.

Slutligen måste vi tydligt erkänna att vi svikit vår ideologiska övertygelse när det gäller att värna skyddet av den personliga integriteten. Här finns inget utrymme för en massa utspel och ytterligare prat utan nu är det handling som gäller. Vill vi återupprätta något av det förtroendekapital som vi förlorat måste vi bli ideologiskt kompromisslösa i denna fråga och kräva handling, handling och åter handling. Det vi har gjort kan inte göras ogjort men vi kan i varje fall våga erkänna att vi handlat fel och driva en stenhård linje för att riva upp tidigare beslut. Jag hoppas att jag i höst kommer tillbaka till ett parti som är berett att göra detta - i sådana fall kan jag börja tro på en ideologisk nytändning redan till valet 2010 där vi toppar laget med nya starka kandidater som inte tvekar att ta strid för sin ideologiska övertygelse!

Trevlig sommar!
Mvh
Oscar Fredriksson

UPPDATERING 090707
Borgerligtnej.se där Stockholmscenterns Per Ankersjö är en av initiativtagarna skriver idag på DN-debatt om FRA. Några som kommenterar är Helen, Lake, Johan, Erik, Zac, Mitt i steget, Sidvind , Elisabeth och SvD samt Nyheter.24