Jag har tidigare skrivit ett uppmärksammat inlägg med rubriken Fredrick Federley har fel men är inte sämre människa än att jag också kan ge beröm när det är på sin plats. Som exempelvis för detta tydliga inlägg i Aftonbladet om att Centerpartiets förnyelse måste fortsätta.
Läs hela inlägget med rubriken Ideologisk nytändning - någon? på min nya blogg.
Följande kommentarer (ursäkta om jag missat någon...) kan även vara värda uppmärksamhet: Fredrick Federley, Federley igen, Johan Hedin, Karl Hellberg, Stefan Mårtensson, Mikael Elmlund, Magnus Andersson, Johan Westerholm samt Lake och Annie
Visar inlägg med etikett ideologi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ideologi. Visa alla inlägg
11/17/2009
10/12/2009
LAS och FRA - två förkortningar jag helst är utan
Läs mer på min nya blogg
Med länkar till: Mikael , Olof , Mark , Lake , Mårtensson, Ola, Falkvinge, Gun, Emma , Tim, Lisa Gemmel (1), och Lisa Gemmel (2) och Magnus Andersson.
Med länkar till: Mikael , Olof , Mark , Lake , Mårtensson, Ola, Falkvinge, Gun, Emma , Tim, Lisa Gemmel (1), och Lisa Gemmel (2) och Magnus Andersson.
10/04/2009
Centerpartiet kräver vård för papperslösa
Vid vårens riksstämma beslutade Centerpartiet, med stöd av bl.a. en motion från Stockholmscentern, att ställa sig bakom kraven på vård för gömda och papperslösa.
Jag berörde detta för några dagar sedan i inlägget Billström saknar stöd från allianspartierna samt inlägget Vård för papperslösa - sätt individen före systemet med anledning av en aktuell rapport från Läkare i världen .
Idag lyfts frågan upp på DN-debatt och förhoppningsvis kommer regeringen nu att agera i frågan.
Läs även bloggen Vi i Sverige som ställer kostnadsfrågan i ett intressant perspektiv...
Jag berörde detta för några dagar sedan i inlägget Billström saknar stöd från allianspartierna samt inlägget Vård för papperslösa - sätt individen före systemet med anledning av en aktuell rapport från Läkare i världen .
Idag lyfts frågan upp på DN-debatt och förhoppningsvis kommer regeringen nu att agera i frågan.
Läs även bloggen Vi i Sverige som ställer kostnadsfrågan i ett intressant perspektiv...
9/21/2009
Ideologisk nytändning i Centerpartiet?
Några ledande och ideologiskt tydliga Centerpartister skriver idag på Newsmill om behovet av att upprätta ett Frihetligt manifest inför valet 2010.
Amen till detta säger jag och kunde inte ha skrivit det bättre själv.... eller ja jag har väl skrivit just detta i mina blogginlägg och då särskilt det med rubriken Samhällskritiken är en del av Centerpartiets själ som jag dessutom skickade vidare till partistyrelsen innan sommaren. Hursomhelt är det mycket bra med detta tydliga initiativ. Dessutom är vi ett flertal riksdagskandidater som alla säger tydligt NEJ till FRA och IPRED och i min egen kandidatur gär jag även några steg längre. Läs därför gärna mitt politiska manifest som problematiserar riskerna med det framväxande övervakningsamhället och ställer ett antal intresanta frågor om massövervakningens effektivitet.
Hela denna blogg kan nog delvis ses som en programförklaring inför valet 2010 så läs gärna mina tidigare inlägg och återkom med ev. frågor så svarar jag så snart jag har möjlighet. Kontakta mig gärna om ni får nys om nya övervakningsprojekt.
HAX är en mästare på att snoka reda på saker och skriver idag om Indect och länkar till Daily Telegraph. Man kan bli mörkrädd för mindre men efter ett Stockholmsprogram med tveksamma utgångspunkter, Brittiska pedofilregister över nästan alla vuxna och Socialtjänstdatautredningen som vill registrera etnicitet och politisk uppfattning finns inte mycket som överraskar.
Jag tror därför att min röst behövs i riksdagen och ju snabbare desto bättre - vilket förhoppningsvis innebär att jag tar plats efter valet 2010. Om regeringen skulle vilja byta ut Beatrice Ask mot en jurist och integritetsvän som justitieminister så står jag dock givetvis till förfogande redan nu ;-)
Fler intressanta bloggar om artikeln och förnyelsen av Centerpartiet är Fredrick Federley, Johan Hedin, Mikael Elmlund och Magnus Andersson.
Ett lokalpolitiskt intressant inlägg i miljödebatten och frågan om vad kommuner egentligen bör syssla med finns även på Politikerbloggen och hos Magnus Andersson (igen!) och Johan Hedin (igen!)
__________________
UPPDATERING: Via Mary får jag följande länk till Olof som gjort en pedagogisk beskrivning av trafikdatalagring inför kommande FRA-debatt. Mycket nöje och ta fasta på detta budakap!
Amen till detta säger jag och kunde inte ha skrivit det bättre själv.... eller ja jag har väl skrivit just detta i mina blogginlägg och då särskilt det med rubriken Samhällskritiken är en del av Centerpartiets själ som jag dessutom skickade vidare till partistyrelsen innan sommaren. Hursomhelt är det mycket bra med detta tydliga initiativ. Dessutom är vi ett flertal riksdagskandidater som alla säger tydligt NEJ till FRA och IPRED och i min egen kandidatur gär jag även några steg längre. Läs därför gärna mitt politiska manifest som problematiserar riskerna med det framväxande övervakningsamhället och ställer ett antal intresanta frågor om massövervakningens effektivitet.
Hela denna blogg kan nog delvis ses som en programförklaring inför valet 2010 så läs gärna mina tidigare inlägg och återkom med ev. frågor så svarar jag så snart jag har möjlighet. Kontakta mig gärna om ni får nys om nya övervakningsprojekt.
HAX är en mästare på att snoka reda på saker och skriver idag om Indect och länkar till Daily Telegraph. Man kan bli mörkrädd för mindre men efter ett Stockholmsprogram med tveksamma utgångspunkter, Brittiska pedofilregister över nästan alla vuxna och Socialtjänstdatautredningen som vill registrera etnicitet och politisk uppfattning finns inte mycket som överraskar.
Jag tror därför att min röst behövs i riksdagen och ju snabbare desto bättre - vilket förhoppningsvis innebär att jag tar plats efter valet 2010. Om regeringen skulle vilja byta ut Beatrice Ask mot en jurist och integritetsvän som justitieminister så står jag dock givetvis till förfogande redan nu ;-)
Fler intressanta bloggar om artikeln och förnyelsen av Centerpartiet är Fredrick Federley, Johan Hedin, Mikael Elmlund och Magnus Andersson.
Ett lokalpolitiskt intressant inlägg i miljödebatten och frågan om vad kommuner egentligen bör syssla med finns även på Politikerbloggen och hos Magnus Andersson (igen!) och Johan Hedin (igen!)
__________________
UPPDATERING: Via Mary får jag följande länk till Olof som gjort en pedagogisk beskrivning av trafikdatalagring inför kommande FRA-debatt. Mycket nöje och ta fasta på detta budakap!
9/20/2009
Riksdagskandidater som säger nej till FRA och IPRED
Vi är nu en växande skara centerpartistiska riksdagkandidater runt om i landet som säger nej till FRA och IPRED och kommer att driva en tuffare linje i integritetsfrågorna - detta är givetvis mycket bra. Genom denna tydlighet tvingas även övriga kandidater bekänna färg och vi sänder även en tydlig signal till partiledningen och Alliansregeringen att vi inte har släppt dessa frågor utan att motståndet är kompakt på gräsrotsnivån. Detta är politik på riktigt där din röst avgör!
Min riksdagskandidatur i Stockholms stad annonserades i detta inlägg: Jag kommer att rösta emot FRA, IPRED och Datalagringsdirektiv m.m.
Fler kandidater som tydligt driver dessa frågor är Tim Svanberg (som bistått med delar av denna lista ) Hanna Wagenius, Centeruppropets Erik Hultin, CUFs ordföranden Magnus Andersson, Magnus Persson och Johan Pettersson och vi blir fler hela tiden...
Jag tror även att mina medtävlare i Stockholms stad Elisabeth, Abir och Helen är inne på samma linje.
PS/Som marknadsliberal kandidat skule jag även gärna se en fungerande marknadslösning som både tillgodoser upphovsrättsinnehavarnas intressen och konsumenternas - musikindustrin verkar dock motarbeta en fungerande lösning och kan behöva en politisk blåslampa. HAX rapporerar mer om detta. /DS
Min riksdagskandidatur i Stockholms stad annonserades i detta inlägg: Jag kommer att rösta emot FRA, IPRED och Datalagringsdirektiv m.m.
Fler kandidater som tydligt driver dessa frågor är Tim Svanberg (som bistått med delar av denna lista ) Hanna Wagenius, Centeruppropets Erik Hultin, CUFs ordföranden Magnus Andersson, Magnus Persson och Johan Pettersson och vi blir fler hela tiden...
Jag tror även att mina medtävlare i Stockholms stad Elisabeth, Abir och Helen är inne på samma linje.
PS/Som marknadsliberal kandidat skule jag även gärna se en fungerande marknadslösning som både tillgodoser upphovsrättsinnehavarnas intressen och konsumenternas - musikindustrin verkar dock motarbeta en fungerande lösning och kan behöva en politisk blåslampa. HAX rapporerar mer om detta. /DS
9/19/2009
Bra regeringen - fjärde jobbskatteavdraget nu presenterat
Vid dagens manifestation så fick vi höra Maud tala lite mer om gårdagens utspel om bättre villkor och ökad trygghet för företagare och samtliga partiledare ställde den berättigade frågan vilken ministerpost som Lars Ohly kommer att få i en koalitionsregeing mellan S, V och MP. Om Alliansen förlorar kommande val så kommr det att bli en realitet med flera vänsterpartister i regeringen, varav några fram till ganska nyligen även offentligt kallade sig kommunister. En skrämmande tanke som inte blir bättre av den här mannen troligtvis blir justitieminister....
Som riksdagskandidat ställer jag upp på den politik som presenterades vid dagens manifestation och är personligen ganska oroad av att man i en modern liberal demokrati riskerar att få gamla ex-kommunister som statsråd i regeringen. Borde vi inte ha lärt mer av historien?
Problemet är dock att även Alliansregeringen har några ordetliga plumpar i protokollet och därför vill jag återigen tydliggöra följande: Jag kommer att rösta emot FRA, IPRED och Datalagringsdirektiv m.m. och detta i första hand av rent ideologiska skäl.
Fler som bloggar om Alliansdagen är: Johan Hedin, Per Ankersjö och Stockholmscenterns toppnamn i morgondagens kyrkoval Helen Törnqvist.
_______________________
UPPDTERING: Per Ankersjö har ytterligare ett inlägg om gårdagens Alliansdag och ger dessutom ett antal intressanta länkar DN, DN, SvD, SvD, Erixon
Som riksdagskandidat ställer jag upp på den politik som presenterades vid dagens manifestation och är personligen ganska oroad av att man i en modern liberal demokrati riskerar att få gamla ex-kommunister som statsråd i regeringen. Borde vi inte ha lärt mer av historien?
Problemet är dock att även Alliansregeringen har några ordetliga plumpar i protokollet och därför vill jag återigen tydliggöra följande: Jag kommer att rösta emot FRA, IPRED och Datalagringsdirektiv m.m. och detta i första hand av rent ideologiska skäl.
Fler som bloggar om Alliansdagen är: Johan Hedin, Per Ankersjö och Stockholmscenterns toppnamn i morgondagens kyrkoval Helen Törnqvist.
_______________________
UPPDTERING: Per Ankersjö har ytterligare ett inlägg om gårdagens Alliansdag och ger dessutom ett antal intressanta länkar DN, DN, SvD, SvD, Erixon
9/14/2009
Vad menar MP med miljörasism?
Miljöpartiets användning av ordet "miljörasism" i sin attack mot Centerpartiet och miljölandstingsrådet Gustav Andersson är tyvärr ett pinsamt övertramp. Ett övertramp som riskerar att devalvera rasismbegreppet just i en tid när främlingsfientligeheten är på frammarsch i såväl Norge och Sverige som stora delar av övriga Europa. Låt vara att Centerpartiet och miljöpartiet har olika syn på hur en effektiv miljöpolitik skall bedrivas men låt oss då debattera dessa frågor på en saklig nivå utan denna typ av retoriska övertramp som riskerar att devalvera innebörden av begreppet rasism.
Ta del av debatten på Politikerbloggen och hos Rebwar Hassan.
Läs även mitt tidigare inlägg samt Annie, Johan, Per och Gustav.
Ta del av debatten på Politikerbloggen och hos Rebwar Hassan.
Läs även mitt tidigare inlägg samt Annie, Johan, Per och Gustav.
9/13/2009
Nya övervakningsregister i Storbritannien
Den brittiska regeringen har beslutat att kontrollera och registrera alla som på något sätt är engagerade i barn- och ungdomsverksamhet. Det gäller även föräldrar som till exempel skjutsar till fotbollsmatcher. Flera miljoner britter kommer att registreras.
Detta rapporterar Ekot idag på morgonen.
Igår talade jag på Freedom Not Fear om den övervaknings- och registreringshysteri som just nu sveper över Europa och världen, senast i from av bl.a. den svenska Socialtjänstdatautredningen utan att närmare problematisera innebörden av sitt förslag vill kunna skapa register över enskilda människors politiska åsikter och etnicitet. Vilket Ekot rapporterade om i fredags.
Är detta verkligen rätt väg?
Är detta verkligen proportionella och verkningsfulla åtgärder?
Är detta den typ av samhälle vi vill ha?
Mitt svar är ett tydligt NEJ!
Läs mitt anförande från gårdagens manifestation
______________________________________
UPPDATERING: Se även denna DN-artikel och läs Anders Widén som ger uttryck för sin frustration inför det egna partiets flathet i integritetsfrågan. Anders är inte ensam.
Detta rapporterar Ekot idag på morgonen.
Igår talade jag på Freedom Not Fear om den övervaknings- och registreringshysteri som just nu sveper över Europa och världen, senast i from av bl.a. den svenska Socialtjänstdatautredningen utan att närmare problematisera innebörden av sitt förslag vill kunna skapa register över enskilda människors politiska åsikter och etnicitet. Vilket Ekot rapporterade om i fredags.
Är detta verkligen rätt väg?
Är detta verkligen proportionella och verkningsfulla åtgärder?
Är detta den typ av samhälle vi vill ha?
Mitt svar är ett tydligt NEJ!
Läs mitt anförande från gårdagens manifestation
______________________________________
UPPDATERING: Se även denna DN-artikel och läs Anders Widén som ger uttryck för sin frustration inför det egna partiets flathet i integritetsfrågan. Anders är inte ensam.
9/12/2009
Anförande vid Freedom Not Fear
Romanen Kallocain av Karin Boye gavs ut 1940 och baserades till stor del på hennes resor i Sovjetunionen och Tyskland.
Karin Boye beskriver i denna roman ett land, kallat Världsstaten, där man med teknikens hjälp kan hålla alla medborgare under ständig övervakning.
Jag säger inte att detta håller på att hända men jag säger inte heller att det är omöjligt.
Igår rapporterades på morgonekot om att den statliga Socialtjänstdatautredningen vill göra det möjligt att samköra register och söka information om enskilda människors politiska åsikter och etniska ursprung.
Jag tar detta en gång till.
En svensk statlig utredning vill göra det möjligt att söka information om enskilda människors politiska åsikter och etniska ursprung.
Tänk efter och leta efter en historisk referens och du landar som Boye i 1940-talets Sovjet, eller annan totalitär regim där statens intressen är helt överordnad den enskilde individens rättigheter.
_
Jag heter Oscar Fredriksson och representerar Centeruppropet.
Centeruppropet är en nationell gräsrotsrörelse bestående av Centerpartister som kräver ett stopp för ytterligare kränkningar av den personliga integriteten.
Vi anser att det är dags att riva upp och ompröva tidigare lagstiftning kring FRA, IPRED och ACTA. Vad vi kräver är handling och inte fler pamfletter om vikten av att värna den personliga integriteten.
_
För att komma vidare i debatten måste vi nu höja blicken till den Europeiska och internationella nivån.
Givetvis ska vi fortsätta driva opinion och återigen föra fram kraven på inrättandet av en författningsdomstol för att balansera den politiska makten.
I ljuset av de lagar som redan införts är det tydligt att det behövs en svensk författningsdomstol som begränsar den politiska möjligheten att införa lagar som inkräktar på våra grundläggande fri och rättigheter.
_
Datalagringsdirektivet och förhandlingarna kring Stockholmsprogrammet visar dock med all önskvärd tydlighet att vi också behöver en starkare europeisk motkraft.
En motkraft som kan stå emot kraven på ökad övervakning.
En motkraft där vi bygger allianser på såväl tjänstemannanivå som politisk nivå inom EU.
_
Peter Hustinx, den Europeiska datatillsynsmannen, har med stöd av rappoter från bl.a. USA och England uttryckt viss tveksamhet till att massövervakning verkligen fungerar.
Hustinx rekommenderar därför att det redan existerande regelverket utvärderas innan man går vidare.
Finns det då överhuvudtaget några tydliga data som visar att massövervakning fungerar för att motverka terrorism?
Om det inte finns detta så kanske resurserna bör satsas på något som ger bättre resultat!
Min förhoppning är att en gemensam kritik från såväl tjänstemän som politiker kan skapa den kritiska massa som krävs för att vända utvecklingen inom EU.
_
Som medborgare i en modern liberal demokrati så måste vi självkritisk ifrågasätta såväl fattade beslut som nya förslag vilka inte är förenliga med vår ideologiska övertygelse.
Vi måste återta den samhällskritiska glöden i frågor där systemet tillåts gå före den enskilda individen rätt.
Denna samhällskritik som finns inom oss alla och är i många fall är själva grunden för vårt politiska engagemang.
Om vi gemensamt förenas i en tydlig kritik mot ökad statlig kontroll så kan vi vända den destruktiva övervakningstrend som just nu sprids över världen.
Om vi bara passivt ser på är risken att vi steg för steg kommer allt närmare Karin Boyes dystopiska Världsstat.
Och en sak är säker.
Jag vill inte bo i 40-talets Sovjet, vill du?
________________
Läs även anföranden från Jakop Dalunde och Peter Karlberg
Karin Boye beskriver i denna roman ett land, kallat Världsstaten, där man med teknikens hjälp kan hålla alla medborgare under ständig övervakning.
Jag säger inte att detta håller på att hända men jag säger inte heller att det är omöjligt.
Igår rapporterades på morgonekot om att den statliga Socialtjänstdatautredningen vill göra det möjligt att samköra register och söka information om enskilda människors politiska åsikter och etniska ursprung.
Jag tar detta en gång till.
En svensk statlig utredning vill göra det möjligt att söka information om enskilda människors politiska åsikter och etniska ursprung.
Tänk efter och leta efter en historisk referens och du landar som Boye i 1940-talets Sovjet, eller annan totalitär regim där statens intressen är helt överordnad den enskilde individens rättigheter.
_
Jag heter Oscar Fredriksson och representerar Centeruppropet.
Centeruppropet är en nationell gräsrotsrörelse bestående av Centerpartister som kräver ett stopp för ytterligare kränkningar av den personliga integriteten.
Vi anser att det är dags att riva upp och ompröva tidigare lagstiftning kring FRA, IPRED och ACTA. Vad vi kräver är handling och inte fler pamfletter om vikten av att värna den personliga integriteten.
_
För att komma vidare i debatten måste vi nu höja blicken till den Europeiska och internationella nivån.
Givetvis ska vi fortsätta driva opinion och återigen föra fram kraven på inrättandet av en författningsdomstol för att balansera den politiska makten.
I ljuset av de lagar som redan införts är det tydligt att det behövs en svensk författningsdomstol som begränsar den politiska möjligheten att införa lagar som inkräktar på våra grundläggande fri och rättigheter.
_
Datalagringsdirektivet och förhandlingarna kring Stockholmsprogrammet visar dock med all önskvärd tydlighet att vi också behöver en starkare europeisk motkraft.
En motkraft som kan stå emot kraven på ökad övervakning.
En motkraft där vi bygger allianser på såväl tjänstemannanivå som politisk nivå inom EU.
_
Peter Hustinx, den Europeiska datatillsynsmannen, har med stöd av rappoter från bl.a. USA och England uttryckt viss tveksamhet till att massövervakning verkligen fungerar.
Hustinx rekommenderar därför att det redan existerande regelverket utvärderas innan man går vidare.
Finns det då överhuvudtaget några tydliga data som visar att massövervakning fungerar för att motverka terrorism?
Om det inte finns detta så kanske resurserna bör satsas på något som ger bättre resultat!
Min förhoppning är att en gemensam kritik från såväl tjänstemän som politiker kan skapa den kritiska massa som krävs för att vända utvecklingen inom EU.
_
Som medborgare i en modern liberal demokrati så måste vi självkritisk ifrågasätta såväl fattade beslut som nya förslag vilka inte är förenliga med vår ideologiska övertygelse.
Vi måste återta den samhällskritiska glöden i frågor där systemet tillåts gå före den enskilda individen rätt.
Denna samhällskritik som finns inom oss alla och är i många fall är själva grunden för vårt politiska engagemang.
Om vi gemensamt förenas i en tydlig kritik mot ökad statlig kontroll så kan vi vända den destruktiva övervakningstrend som just nu sprids över världen.
Om vi bara passivt ser på är risken att vi steg för steg kommer allt närmare Karin Boyes dystopiska Världsstat.
Och en sak är säker.
Jag vill inte bo i 40-talets Sovjet, vill du?
________________
Läs även anföranden från Jakop Dalunde och Peter Karlberg
9/09/2009
Europeiska datatillsynsmannen i Stockholm
Via Farmor Gun hittar jag till utsändningen från gårdagens EU-konferens Transparency and Clear Legal Language in the EU där den Europeiske datatillsynsmannen Peter Hustinx var en av talarna, dvs samma person som jag tidigare hänvisade till avseende kritiken mot Stockholmsprogrammet. Hittar även ett klipp från överläggningarna om telekompaketet i Bryssel.
Hustinx utvecklar tidigare kritik
PS/ Hax och Klamberg verkar också vara något på spåren som kan bli intressant i debatten kring säkerhet för de uppgifter som samlas in via FRA etc. Kanske något att lyfta vid Freedom Not Fear.... /DS
Hustinx utvecklar tidigare kritik
PS/ Hax och Klamberg verkar också vara något på spåren som kan bli intressant i debatten kring säkerhet för de uppgifter som samlas in via FRA etc. Kanske något att lyfta vid Freedom Not Fear.... /DS
9/08/2009
Ideologisk miljödebatt
Idag har Stockholmcenterns miljölandstingsråd Gustav Andersson ett ideologiskt välgörande inlägg om miljöpolitik på Politikerbloggen, vilket även kommenterats här tidigare idag. Jag har även utvecklat min syn på varför miljövänsterns tillväxtfientliga retorik är så bedräglig och riskerar att hindra den miljöteknikutveckling som är helt nödvändig för att möta dagens, och även morgondagens, globala miljöproblem.
"Personligen är jag rädd för att vi agerar för lite och för sent när det gäller att motverka global miljöförstöring. Släpp därför tanken att konsumtion och ekonomisk tillväxt per automatik är negativt för miljön. Detta är endast destruktivt och riskerar att vi begränsar våra möjligheter till utveckling. Bejaka istället den tillväxt som genereras från de företag som driver på utvecklingen mot ett hållbart samhälle – det är dessa företag och denna tillväxt som förhoppningsvis kommer att ge oss de nu okända framtidslösningarna och alternativen. Givetvis kommer Köpenhamnsmötet att spela en viktig roll för denna utveckling och visst krävs tydliga spelregler, ett problem är ju att miljöförstöring under lång tid varit “gratis”. Här ligger dock den absolut viktigaste politiska uppgiften att gemensamt förhandla fram ett reglverk som skapar globala spelregler där det inte längre är “gratis” med miljöförstöring. På detta sätt kan marknadsekonomins drivkrafter utnyttjas för att driva på utvecklingen mot ett hållbart samhälle."
Läs även: Ankersjö, PL&C, Staffan Danielsson, Oscar Sundevall
"Personligen är jag rädd för att vi agerar för lite och för sent när det gäller att motverka global miljöförstöring. Släpp därför tanken att konsumtion och ekonomisk tillväxt per automatik är negativt för miljön. Detta är endast destruktivt och riskerar att vi begränsar våra möjligheter till utveckling. Bejaka istället den tillväxt som genereras från de företag som driver på utvecklingen mot ett hållbart samhälle – det är dessa företag och denna tillväxt som förhoppningsvis kommer att ge oss de nu okända framtidslösningarna och alternativen. Givetvis kommer Köpenhamnsmötet att spela en viktig roll för denna utveckling och visst krävs tydliga spelregler, ett problem är ju att miljöförstöring under lång tid varit “gratis”. Här ligger dock den absolut viktigaste politiska uppgiften att gemensamt förhandla fram ett reglverk som skapar globala spelregler där det inte längre är “gratis” med miljöförstöring. På detta sätt kan marknadsekonomins drivkrafter utnyttjas för att driva på utvecklingen mot ett hållbart samhälle."
Läs även: Ankersjö, PL&C, Staffan Danielsson, Oscar Sundevall
9/04/2009
Maoglasögon och behovet av ideologisk debatt
Dagens bästa filmklipp är givetvis detta som knyter an till tidigare inlägg om behovet av en tydligare ideologisk debatt och ideologisk utveckling både inom och utom Centerpartiet. Hög tid för en ideologisk debatt som utmanar det Socialdemokratiska åsiktsmonopolet och vågar ställa obehagliga frågor kring effekterna av deras politik och den brunröda nationalism som tydligast gav sig tillkänna i Görans Perssons krav på övergångsregler för att undvika s.k. social turism, denna gång stod Centerpartiet upp och tog debatten. Nu är det dags att fortsätta på denna väg.
Att personer som Jan Myrdahl och Birgitta Dahl trots sin bristande demokratiska trovärdighet och uttalanden med stöd till Röda Khmerernas folkmord under lång tid haft ett tydligt politiskt inflytande är även ett starkt argument för införandet av en författningsdomstol i syfte att kontrollera den politiska makten.
Att personer som Jan Myrdahl och Birgitta Dahl trots sin bristande demokratiska trovärdighet och uttalanden med stöd till Röda Khmerernas folkmord under lång tid haft ett tydligt politiskt inflytande är även ett starkt argument för införandet av en författningsdomstol i syfte att kontrollera den politiska makten.
Personlig integritet och Stockholmsprogrammet
I SvD kan vi återigen läsa en artikel som beskriver planerna för en ökad övervakning och ytterligare inskränkningar i den personliga integriteten som ett led i arbetet med det s.k. Stockholmsprogrammet. Tillåt mig därför att, precis som den Europeiska datatillsyningsmannen, vara "lite" skeptisk till att Stockholmsprogrammet kommer att stärka integritetsskyddet samt att Beatrice Ask och Billström m.fl. verkligen driver denna linje....jag är inte övertygad. Att tala om integritet är ju till intet förpliktigande men att faktiskt agera kräver mod, styrka, övertygelse och handlingskraft - så upp till bevis och se till att Stockhomsprogrammet blir en vändpunkt för den flodvåg av integritetskränkande lagstiftning som nu sköljer över oss.
Under alla förutsättningar kommer jag att göra allt som står i min makt att byta ut mina politiska representanter i riksdagsvalet 2010 och ersätta dem med ideologiskt tydliga integritetsförespråkare. Om Erik Hultin ställde upp i Stockholms stad skulle jag rösta på honom men varför inte göra honom sällskap? Vi skulle nog med gemensamma krafter och några ytterligare nya ledamöter både inom och utom Centerpartiet kunna tvinga fram en tillnyktring i integritetsfrågorna efter valet 2010.
PS/Mikael Elmlund har ett mycket bra förslag i debatten om förbifart Stockholm som för närvarande debatteras intensivt hos bl.a. Birger Schlaug (!), Ankersjö, PL&C, Gustav Andersson, Helen Törnqvist, Magnus Andersson, Centerpartiet på Kungsholmen, Johan Pettersson och Johan Kling m.fl.
Under alla förutsättningar kommer jag att göra allt som står i min makt att byta ut mina politiska representanter i riksdagsvalet 2010 och ersätta dem med ideologiskt tydliga integritetsförespråkare. Om Erik Hultin ställde upp i Stockholms stad skulle jag rösta på honom men varför inte göra honom sällskap? Vi skulle nog med gemensamma krafter och några ytterligare nya ledamöter både inom och utom Centerpartiet kunna tvinga fram en tillnyktring i integritetsfrågorna efter valet 2010.
PS/Mikael Elmlund har ett mycket bra förslag i debatten om förbifart Stockholm som för närvarande debatteras intensivt hos bl.a. Birger Schlaug (!), Ankersjö, PL&C, Gustav Andersson, Helen Törnqvist, Magnus Andersson, Centerpartiet på Kungsholmen, Johan Pettersson och Johan Kling m.fl.
9/01/2009
Författningsdomstol stärker demokratin
Ett märklig och illa skriven debattartikel presentera idag på SvD med LO och TCO som avsändare. Givetvis är detta en reaktion på att de känner sin maktbas svikta och därför försöker underminera möjligheterna till rättslig prövning av olika missförhållanden och olagligheter som de tidigare kommit undan med i skydd av Socialdemokratins starka position. När nu både förtroendet för facket och Socialdemokration börjat vittra och Centerpartiets tydliga retorik för behovet av en reformerad arbetsrätt och slopade turordningsregler börjat få gensvar i debatten förstår jag att man vill finna en ny gemensam fiende.
Jag förstår att man från S, LO och TCO inte vill ha en rättslig prövning av politiska beslut eftersom man i decennier låtit juridiken stå tillbaka för politiken. Detta är dock inte nödvändigtvis en bra tingens ordning. Att regeringen är bättre på att ta tillvara enskilda medborgares intressen än vad en författningsdomstol skulle vara är en bräcklig och tämligen ihålig argumentation. Sanningen är att vi i Sverige har ett jämförelsevis svagt konstitutionellt skydd för våra grundläggande rättigheter och friheter och då vi alltjämt saknar en författningsdomstol (vilket vi kan "tacka" Socialdemokratin för eftersom de motsatte sig införandet av en författningsdomstol i den nyligen avslutade grundlagsutredningen) så ska vi vara glada att det trots allt finns möjligheter att få sin sak prövad på Europeisk nivå.
PS/Tänk om det funnits en stark författningsdomstol som kunnat stoppa den våg av integritetskränkande lagstiftning som nu sköljer över oss, hade inte det varit ganska bra! I varje fall för oss som inte är anhängare av Bodströmsamhället. /DS
Uppdatering: Läs även Dick Erixon och Jakob Heidbrink för en ytterligare bakgrund till diskussionen
Jag förstår att man från S, LO och TCO inte vill ha en rättslig prövning av politiska beslut eftersom man i decennier låtit juridiken stå tillbaka för politiken. Detta är dock inte nödvändigtvis en bra tingens ordning. Att regeringen är bättre på att ta tillvara enskilda medborgares intressen än vad en författningsdomstol skulle vara är en bräcklig och tämligen ihålig argumentation. Sanningen är att vi i Sverige har ett jämförelsevis svagt konstitutionellt skydd för våra grundläggande rättigheter och friheter och då vi alltjämt saknar en författningsdomstol (vilket vi kan "tacka" Socialdemokratin för eftersom de motsatte sig införandet av en författningsdomstol i den nyligen avslutade grundlagsutredningen) så ska vi vara glada att det trots allt finns möjligheter att få sin sak prövad på Europeisk nivå.
PS/Tänk om det funnits en stark författningsdomstol som kunnat stoppa den våg av integritetskränkande lagstiftning som nu sköljer över oss, hade inte det varit ganska bra! I varje fall för oss som inte är anhängare av Bodströmsamhället. /DS
Uppdatering: Läs även Dick Erixon och Jakob Heidbrink för en ytterligare bakgrund till diskussionen
8/31/2009
Centerpartiet tar sats för tydligare ideologisk debatt
I dagens SvD svarar Magnus Andersson och Centerpartiets ungdomsförbund på Maud Olofssons tidigare ustspel om att Alliansen måste våga mer.
Mycket bra, tydligare ideologisk debatt behövs både inom och utom Centerpartiet och då behöver vi även ta till oss av den beska kritik som bl.a. Mikael levererar och stå upp för våra liberala värderingar fullt ut! För egen del kommer jag att aktivt verka för att de riksdagsledamöter i Centerpartiets riksdagsgrupp som kommer att representera Stockholms stad efter valet 2010 har en tydlig ideologisk trovärdighet och rent mjöl i påsen när det gäller försvaret av den personliga integriteten - redan nu har jag ögonen på ETR som toppnamn och är själv en möjlig kandidat till andraplatsen, om inte Abir eller Helen slår mig förstås....
Ett flertal inlägg med länkar och resonemang kring den pågående ideologidiskussionen kan läsas nedan.
Mycket bra, tydligare ideologisk debatt behövs både inom och utom Centerpartiet och då behöver vi även ta till oss av den beska kritik som bl.a. Mikael levererar och stå upp för våra liberala värderingar fullt ut! För egen del kommer jag att aktivt verka för att de riksdagsledamöter i Centerpartiets riksdagsgrupp som kommer att representera Stockholms stad efter valet 2010 har en tydlig ideologisk trovärdighet och rent mjöl i påsen när det gäller försvaret av den personliga integriteten - redan nu har jag ögonen på ETR som toppnamn och är själv en möjlig kandidat till andraplatsen, om inte Abir eller Helen slår mig förstås....
Ett flertal inlägg med länkar och resonemang kring den pågående ideologidiskussionen kan läsas nedan.
Centerpartiets ideologiska utveckling
Flera bra inlägg från Hanna, Rickard och Johan om det positiva i att det sker en ideologisk utveckling i Centerpartiet. Kritiken från vänsterhåll kan man nog ta ganska lätt på och snarare beklaga de vänsterpartister som biter sig fast vid utopin om ett socialistiskt drömsamhälle - eftersom all befintlig empiri talar stark emot denna typ av projekt. Sedan får Ohly, Myrdahl och Erik Berg säga vad de vill.
En liberal demokrati med marknadsekonomi är på alla sätt en bättre utgångspunkt för att bygga ett fungerande samhälle än olika former av socialistiska experiment på planekonomisk grund. När det gäller de marknadsekonomiska spelreglerna så är de inte heller nödvändigtvis så att dessa gynnar miljöfientliga och utsugande företag - vilket vänstern gärna vill göra gällande. Snarare är det tvärtom - med en ständigt ökad efterfrågan på produkter och tjänster vilka är producerade med hänsyn till miljön och att man tar ansvar för goda arbetsvillkor etc. så är det de företag som bäst anpassar sig till dessa krav som gynnas.
Denna dynamik kan aldrig uppnås i ett planekonomiskt system utan konkurrens där produktionen är oberoende av vad kunderna efterfrågar. I en marknadsekonomi däremot har vi alla en möjlighet att påverka marknadens utbud genom aktiva val. Ett tydligt exempel på detta finns idag på DN-debatt där vår riksdagsledamot och företrädare i näringsutskottet Per Åsling gör ett utspel i egenskap av styrelseordförande i Milko. Håkan och Anders har redan kommenterat detta.
En liberal demokrati med marknadsekonomi är på alla sätt en bättre utgångspunkt för att bygga ett fungerande samhälle än olika former av socialistiska experiment på planekonomisk grund. När det gäller de marknadsekonomiska spelreglerna så är de inte heller nödvändigtvis så att dessa gynnar miljöfientliga och utsugande företag - vilket vänstern gärna vill göra gällande. Snarare är det tvärtom - med en ständigt ökad efterfrågan på produkter och tjänster vilka är producerade med hänsyn till miljön och att man tar ansvar för goda arbetsvillkor etc. så är det de företag som bäst anpassar sig till dessa krav som gynnas.
Denna dynamik kan aldrig uppnås i ett planekonomiskt system utan konkurrens där produktionen är oberoende av vad kunderna efterfrågar. I en marknadsekonomi däremot har vi alla en möjlighet att påverka marknadens utbud genom aktiva val. Ett tydligt exempel på detta finns idag på DN-debatt där vår riksdagsledamot och företrädare i näringsutskottet Per Åsling gör ett utspel i egenskap av styrelseordförande i Milko. Håkan och Anders har redan kommenterat detta.
8/30/2009
Centerpartiet vinnare på Moderat sossefiering
Dagens ledare i SvD är skriven av den som vanligt välformulerade PJ och innehåller en jämförelse mellan de två alternativen inför valet 2010. Samma tidning har dock en mindre begåvad analys som även kommenteras av Dick.
Lake har också ett intressant inlägg på samma tema och refererar till Mats Knutssons analys att Moderaterna tar S-väljare och C vinner liberala Moderater. Ingen orimlig analys mot bakgund av Moderaternas gradvisa sossefiering så det är bara att tacka och ta emot och med kraft visa att det är vi som står för det ideologiska nytänkandet inom svensk politik!
Lake har också ett intressant inlägg på samma tema och refererar till Mats Knutssons analys att Moderaterna tar S-väljare och C vinner liberala Moderater. Ingen orimlig analys mot bakgund av Moderaternas gradvisa sossefiering så det är bara att tacka och ta emot och med kraft visa att det är vi som står för det ideologiska nytänkandet inom svensk politik!
8/29/2009
Systemkramaren Billström förlorade
I DN rapporteras om att Moderatstämman röstade för att en invandrare som har jobb men saknar arbetstillstånd inte ska behöva åka tillbaka till hemlandet för att fylla i rätt formulär - ett högst rimligt beslut i linje med Centerpartiets tydliga ideologiska ställningstagande i dagens SvD om att sätta individen före systemet.
Det är glädjande att systemkramaren Tobias Billströms linje förlorade denna debatt och kanske tyder detta på att det kan finnas en öppning rörande LAS och turordningreglerna där mini(s)ter Littorin för en obegriplig kamp för bevarandet av ett föråldrat system som diskriminerar såväl ungdomar som personer med annan etnisk bakgrund. Systemet före individen må vara Littorins och Billströms linje men det är inte Centerpartiets och (tror jag) de moderata gräsrötternas linje!
Fler Centerpartister som bloggar om Mauds debattartikel idag.
Det är glädjande att systemkramaren Tobias Billströms linje förlorade denna debatt och kanske tyder detta på att det kan finnas en öppning rörande LAS och turordningreglerna där mini(s)ter Littorin för en obegriplig kamp för bevarandet av ett föråldrat system som diskriminerar såväl ungdomar som personer med annan etnisk bakgrund. Systemet före individen må vara Littorins och Billströms linje men det är inte Centerpartiets och (tror jag) de moderata gräsrötternas linje!
Fler Centerpartister som bloggar om Mauds debattartikel idag.
Maud kräver tuffare allianspolitik
Maud har idag ett mycket tydligt debattinlägg i SvD där hon kräver att alliansen måste våga mer, inte minst när det gäller en tydligare ideologisk politik som sätter den enskilda människan före systemet. Detta tydliga ställningstagande att sätta individen före kollektivet känns befriande mot bakgrund av Moderaternas systemkramande i frågan om bevarande av diskriminerande turordningsregler och oviljan att reformera LAS. Här behövs mer samhällskritik och tydligare ideologisk debatt och mindre systemkramande.
Läs även Integrationsnätverkets blogg, Johan Hedin, Per Ankersjö
Läs även Integrationsnätverkets blogg, Johan Hedin, Per Ankersjö
8/28/2009
Vitaliserande debatt inom C
Dagen bjuder på en mängd vitaliserande inlägg i den politiska debatten kring arbetsgivaravgifter, Littorin om LAS, LAS, studiemedel samt en lång rad inlägg om Moderaternas makt-sossefiering vilken kritiseras och kommenteras från flera håll.
Mycket bra!
Vi behöver en tydligare ideologisk debatt både inom och utom partiet så nu väntar vi bara på tuffa beslut från PS som ger oss förutsättningarna att sätta full fart framåt mot valet 2010!
Mycket bra!
Vi behöver en tydligare ideologisk debatt både inom och utom partiet så nu väntar vi bara på tuffa beslut från PS som ger oss förutsättningarna att sätta full fart framåt mot valet 2010!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)