Visar inlägg med etikett Stockholmsprogrammet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stockholmsprogrammet. Visa alla inlägg

9/18/2009

Jag röstar emot FRA och IPRED m.m.

Jag vill härmed annonsera min riksdagskandidatur och eftersom det är så många turer kring bl.a. IPRED i debatten så vill jag redan nu klargöra för såväl potentiella väljare och partivänner som ev. kommande riksdagskollegor och regeringsföreträdare hur jag kommer att agera i några för mig centrala frågor:

- Oavsett parlamentariskt läge eller vem som väcker frågan kommer jag att rösta för att riva upp nu gällande lagstiftning kring FRA och IPRED samt att offentliggöra dokumenten kring ACTA.

- Jag kommer att aktivt arbeta mot införandet av Datalagringsdirektivet (eller om det redan är infört när jag tillträder arbeta för att riva upp detta).

- Jag kommer att motionera om att införa ett tydligt regelverk som uttryckligen förbjuder FRA eller annan motsvarande myndighet eller enhet att avlyssna enskilda personer såvida det inte finns en tydlig brottsmisstanke samt att beslut om avlyssning alltid ska fattas av en från myndigheten/enheten fristående domstol.

Utöver detta kommer jag att driva frågan om att inrätta en svensk författningsdomstol för att på detta sätt stärka skyddet för den personliga integriteten och våra grundläggande mänskliga rättigheter. Mitt riksdagsarbete och mina ställningstaganden kommer i övrigt att vägledas av detta Öppenhetsmanifest.

Min inställning är att massövervakning är ideologiskt felaktigt och riskerar att leda oss in på ett sluttande plan när det gäller vilka inskränkningar i enskilda individers rättigheter som kan anses acceptabla i en modern liberal demokrati.

Som skattebetalare är jag även tveksam till om massövervakning är ekonomiskt förvarbart eller om man kan uppnå bättre eller lika bra resultat med andra åtgärder. Jag är överhuvudtaget tveksam till att massövervakning fungerar för att motverka brottslighet och terrorism.

Frågan måste därför ställas om det inte är ett slöseri med skattemedel att satsa på massövervakning som metod. Vissa övervakningskostnader läggs även över på företagen (se bl.a. datalagringsdirektivet) och genererar dyrare tjänster. På detta sätt är vi alla med och bekostar övervakningen av oss själva såväl genom skattsedeln som via de tjänster och produkter vi köper.

Jag kandiderar till riksdagen och till stadsfullmäktige för Centerpartiet i Stockholms stad och har även en FB-grupp för detta.

Vad jag gör och har gjort på det lokala planet som ansvarig för stadsmiljöfrågor i Kungsholmens stadsdelsnämnd framgår av Kungsholmscenterns blogg.

Vad gäller min riksdagskandidatur så bygger den i huvudsak på mitt engagemang i integritets och rättssäkerhetsfrågor ( är man jurist så är man även om detta i sig inte är någon garanti för att man värnar rättsäkerhet och personlig integritet...eller ens kan argumentera begripligt )

Jag arbetar idag som opolitisk tjänsteman och jurist på Regelrådet som är en del av kommittéväsendet inom Regeringskansliet. Jag har tidigare arbetat med såväl näringslivsfrågor som migrations- och asylfrågor och är vid sidan av mitt engagemang som fritidspolitiker även engagerad inom Svenska Röda Korset där jag bl.a. varit ordförande för Röda Korsets flyktingscenterkrets.

Jag kommer med all sannolikhet inte att få en plats i försvarsutskottet men tror att min kompetens och erfarenhet skulle komma väl till pass i närings- eller justitieutskottet och jag är även engagerad i miljöfrågor och integrationsfrågor där jag ser företagandets möjligheter och ett bejakande av den enskilda individens egen drivkraft och engagemang som helt avgörande för en framgångsrik politik på såväl miljö- som integrationsområdet.

I företagarfrågorna är jag i huvudsak enig med min partiledning och det verkar som om det finns en ljusning även rörande synen på fildelning

Vi får väl se hur det går med detta och med mig i riksdagsgruppen så kommer det i varje fall att finnas en röst som vågar stå upp för integritetsfrågorna, även om jag hoppas på fler...

9/16/2009

FRA 2.0 i försvarsutskottet

Läser på DN och Mark Klambergs blogg om diskussionen kring FRA-lagens överensstämmelse med Europakonventionen. Detta var något som Centeruppropet förde fram till vår partiledning redan på ett tidigt skede, vi får se om man tagit till sig av detta och nu sätter hårt mot hårt i försvarsutskottet. De tidigare turerna i denna fråga finns redovisade på Wikipedia.

I avsaknad av en egen nationell författningsdomstol så får vi lita till att frågan kommer att prövas i Europadomstolen.

Fler bloggar om detta (via Mark): Anders Widén, HAX1, HAX2, Minimaliteter, Opassande, Mathias Sundin

UPPDATERING: Lake intervjuas i Aftonbladet och ger tillsammans med ytterligare ett antal alliansväljare följande råd: - Tänk om i frågor om nät och integritet, annars lämnar vi er.

9/13/2009

Nya övervakningsregister i Storbritannien

Den brittiska regeringen har beslutat att kontrollera och registrera alla som på något sätt är engagerade i barn- och ungdomsverksamhet. Det gäller även föräldrar som till exempel skjutsar till fotbollsmatcher. Flera miljoner britter kommer att registreras.

Detta rapporterar Ekot idag på morgonen.

Igår talade jag på Freedom Not Fear om den övervaknings- och registreringshysteri som just nu sveper över Europa och världen, senast i from av bl.a. den svenska Socialtjänstdatautredningen utan att närmare problematisera innebörden av sitt förslag vill kunna skapa register över enskilda människors politiska åsikter och etnicitet. Vilket Ekot rapporterade om i fredags.

Är detta verkligen rätt väg?
Är detta verkligen proportionella och verkningsfulla åtgärder?
Är detta den typ av samhälle vi vill ha?

Mitt svar är ett tydligt NEJ!

Läs mitt anförande från gårdagens manifestation

______________________________________

UPPDATERING: Se även denna DN-artikel och läs Anders Widén som ger uttryck för sin frustration inför det egna partiets flathet i integritetsfrågan. Anders är inte ensam.

9/12/2009

Anförande vid Freedom Not Fear

Romanen Kallocain av Karin Boye gavs ut 1940 och baserades till stor del på hennes resor i Sovjetunionen och Tyskland.

Karin Boye beskriver i denna roman ett land, kallat Världsstaten, där man med teknikens hjälp kan hålla alla medborgare under ständig övervakning.

Jag säger inte att detta håller på att hända men jag säger inte heller att det är omöjligt.

Igår rapporterades på morgonekot om att den statliga Socialtjänstdatautredningen vill göra det möjligt att samköra register och söka information om enskilda människors politiska åsikter och etniska ursprung.

Jag tar detta en gång till.

En svensk statlig utredning vill göra det möjligt att söka information om enskilda människors politiska åsikter och etniska ursprung.

Tänk efter och leta efter en historisk referens och du landar som Boye i 1940-talets Sovjet, eller annan totalitär regim där statens intressen är helt överordnad den enskilde individens rättigheter.
_

Jag heter Oscar Fredriksson och representerar Centeruppropet.

Centeruppropet är en nationell gräsrotsrörelse bestående av Centerpartister som kräver ett stopp för ytterligare kränkningar av den personliga integriteten.

Vi anser att det är dags att riva upp och ompröva tidigare lagstiftning kring FRA, IPRED och ACTA. Vad vi kräver är handling och inte fler pamfletter om vikten av att värna den personliga integriteten.
_

För att komma vidare i debatten måste vi nu höja blicken till den Europeiska och internationella nivån.

Givetvis ska vi fortsätta driva opinion och återigen föra fram kraven på inrättandet av en författningsdomstol för att balansera den politiska makten.

I ljuset av de lagar som redan införts är det tydligt att det behövs en svensk författningsdomstol som begränsar den politiska möjligheten att införa lagar som inkräktar på våra grundläggande fri och rättigheter.
_

Datalagringsdirektivet och förhandlingarna kring Stockholmsprogrammet visar dock med all önskvärd tydlighet att vi också behöver en starkare europeisk motkraft.

En motkraft som kan stå emot kraven på ökad övervakning.

En motkraft där vi bygger allianser på såväl tjänstemannanivå som politisk nivå inom EU.
_

Peter Hustinx, den Europeiska datatillsynsmannen, har med stöd av rappoter från bl.a. USA och England uttryckt viss tveksamhet till att massövervakning verkligen fungerar.

Hustinx rekommenderar därför att det redan existerande regelverket utvärderas innan man går vidare.

Finns det då överhuvudtaget några tydliga data som visar att massövervakning fungerar för att motverka terrorism?

Om det inte finns detta så kanske resurserna bör satsas på något som ger bättre resultat!

Min förhoppning är att en gemensam kritik från såväl tjänstemän som politiker kan skapa den kritiska massa som krävs för att vända utvecklingen inom EU.
_

Som medborgare i en modern liberal demokrati så måste vi självkritisk ifrågasätta såväl fattade beslut som nya förslag vilka inte är förenliga med vår ideologiska övertygelse.

Vi måste återta den samhällskritiska glöden i frågor där systemet tillåts gå före den enskilda individen rätt.

Denna samhällskritik som finns inom oss alla och är i många fall är själva grunden för vårt politiska engagemang.

Om vi gemensamt förenas i en tydlig kritik mot ökad statlig kontroll så kan vi vända den destruktiva övervakningstrend som just nu sprids över världen.

Om vi bara passivt ser på är risken att vi steg för steg kommer allt närmare Karin Boyes dystopiska Världsstat.

Och en sak är säker.

Jag vill inte bo i 40-talets Sovjet, vill du?


________________

Läs även anföranden från Jakop Dalunde och Peter Karlberg

9/11/2009

Registrering av etnicitet och politiska åsikter....

I Ekot rapporteras om ett förslag från Socialtjänstdatautredningen som sammanfattas enligt följande:

Socialtjänstdatautredningen föreslår bland annat att möjligheten för socialtjänster, hälso- och sjukvård och socialstyrelsen att utbyta information och samköra register ska utvidgas och att socialtjänsten ska kunna söka på personers politiska åsikter och etniska ursprung i sitt arbete.

Ok, läs denna mening en gång och leta efter en historisk refrens. Min gissning är att du tänker något i stil med Sovjet, Östtyskland, Mao, Pol Pot, kommunism, fascism, nationalsocialism eller annan historisk referens till någon totalitär regim. Orwell, Huxley eller Boye kanske även ligger bra till för den som söker efter litterära refrenser på samma tema. Att detta är ett förslag från en svensk utredning år 2009 känns ganska avlägset, eller....

Jag har svårt att ta detta förslag på allvar och kritiken från bl.a. Datainspektionen är tydlig, nu väntar vi bara på den politiska reaktionen. För egen del kommer jag att tala på NSM Sverige: Freedom Not Fear 2009 - Internationell Aktionsdag och där representera Centerpartiet och då i första hand Centeruppropet.se

Centeruppropet är en nationell gräsrotsrörelse bestående av Centerpartister som kräver ett stopp för ytterligare kränkningar av den personliga integriteten och anser att det är dags att riva upp och ompröva tidigare lagstiftning kring FRA, IPRED och ACTA etc.

Jag kommer i likhet med Erik Hultin och andra medlemmar av Centeruppropet att ställa upp som kandidat i riksdagsvalet och ambitionen är att byta ut så många som möjligt av våra nuvarande företrädare som valt att inte stå upp för det Öppenhetsmanifest som vi gick till val på 2006. I Stockholms stad kommer jag att vara en av flera goda kandidater där mina övriga favoriter är Elisabeth, Abir och Helen.

Mitt tidigare anförande från manifestationen i Humlegården finns här.

Här finns även länkar till några hoppfulla men på det hela taget ändå helt otillräckliga inlägg från två ledamöter i Centerpartiets partistyrelse Lena Ek, Muharrem Demirok samt riksdagsledamoten i justitieutskottet Johan Linander som trots allt ändå börjat agera för att föra politiken tillbaka till det liberala spåret. Jag hoppas att vi blir fler som kan hjälpa till i det arbetet efter valet 2010!

Läs även Mikael Elmlund, Svensson, HAX, Mark Klamberg , Lake och Farmor Gun för ytterligare inlägg kring integritet, FRA och Stockholmsprogrammet.

9/10/2009

Kommissionär för integritetsfrågor

I SvD läser jag via Mikael Elmlund om kommissionsordföranden Barossos löfte om en kommissionär för integritetsfrågor. Jag tolkar detta som att han är rädd att inte bli omvald och nu känner ett behov av att flirta med en växande opinion. Men visst gärna en kommissionär för integritetsfrågor - ska tipsa Lena Ek om detta ifall hon är intresserad av att kandidera.

FRA åter på agendan i riksdagen

En blänkare från HAX om att riksdagen på onsdag påbörjar utskottsarbetet med förändringar i FRA-lagen. All anledning att fortsätta föra fram våra synpunkter på bloggar, i gammelmedia, vid Freedom Not Fear och direkt till våra folkvalda företrädare givetvis.

NSM Sverige: Freedom Not Fear 2009 - Internationell Aktionsdag

Stockholmsprogrammet - dolda kameran i ny tappning?

Stockholmsprogrammet förhandlas just nu och HAX erbjuder en liten inblick i vad som sägs på EU-nivå. Jag hoppas att Lena Ek också har koll på detta och sätter hårt mot hårt i parlamentet och driver frågan inom den liberala gruppen.




Europeiska ombudsmannen Nikiforos Diamandouros berättar om den medvetna tvetydighet som finns i många dokument, hemlighetsmakeriet och den bristande samarbetsviljan när det gäller att ge Ombudsmannen tillräckligt med insyn för att kunna sköra sitt granskningsuppdrag och bevara sitt oberoende.

Farmor Gun följer också upp gårdagens bloggpostning med länken ovan och tipsar om dessutom om Ombudsamnnens hemsida där man kan läsa följande:

"Europeiska ombudsmannen undersöker klagomål om administrativa missförhållanden inom Europeiska unionens institutioner och organ. Om du är medborgare i någon av unionens medlemsstater eller bosatt i en medlemsstat, har du rätt att inge ett klagomål till Europeiska ombudsmannen. Företag, föreningar och andra organ med registrerat kontor i unionen har också rätt att lämna in klagomål till ombudsmannen."

Givetvis bör vi använda oss av denna möjlighet till ökad insyn!

Jag kan förutom de tidigare länkarna till den Europeiska datatillsynsmannen Peter Hustinx och hans kritik mot bl.a. tankarna bakom Stockholmsprogrammet även tipsa om sidan www.stockhomsprogrammet.se där det finns en del intressanta klipp.

9/09/2009

Europeiska datatillsynsmannen i Stockholm

Via Farmor Gun hittar jag till utsändningen från gårdagens EU-konferens Transparency and Clear Legal Language in the EU där den Europeiske datatillsynsmannen Peter Hustinx var en av talarna, dvs samma person som jag tidigare hänvisade till avseende kritiken mot Stockholmsprogrammet. Hittar även ett klipp från överläggningarna om telekompaketet i Bryssel.


Hustinx utvecklar tidigare kritik

PS/ Hax och Klamberg verkar också vara något på spåren som kan bli intressant i debatten kring säkerhet för de uppgifter som samlas in via FRA etc. Kanske något att lyfta vid Freedom Not Fear.... /DS

9/07/2009

EU kritik mot ineffektiv övervakning

Den Europeiska datatillsynsmannen har i ett yttrande rörande det s.k. Stockholmsprogrammet lyft frågan om övervakningens effektivitet när det gäller att uppnå sitt syfte. Han ger därför som rekommendation att man utvärderar om de metoder man redan antagit fungerar innan man går vidare. Ett högst rimligt krav kan man tycka. så här skriver han under punkten 32 i yttrandet.

"A further recommendation of the EDPS is to evaluate and put into perspective the measures that have already been adopted in this area, their concrete implementation and their effectiveness. This evaluation should duly take into account the costs for privacy and the effectiveness for law enforcement, Should these evaluations prove that certain measures do not deliver the results envisaged or are not proportionate to the purposes pursued, the following steps should be considered:

•As a first step, amending or repealing the measures in so far as they do not appear to be sufficiently justified in generating a concrete added value for law enforcement authorities and for European citizens

•As a second step, assessing the possibilities for improving the application of the existing measures,

•Only as a third step, proposing new legislative measures, if it is probable that those new measures are needed for the purposes envisaged.

New instruments should only be adopted if they have a clear and concrete added value for law enforcement authorities and for European citizens.The EDPS recommends making a reference to a system of evaluation of existing measures in the Stockholm programme."

Märk att han inleder med en formulering om att upphäva icke fungerande åtgärder vilket är mycket bra. Så nu är det bara att plocka fram tydliga data på att övervakningen fungerar för att motverka terrorism - om inte så kanske resurserna bör satsas på något som ger bättre resultat. Förslagsvis riktade insatser mot misstänkta grupper istället för att övervaka alla EU-medborgare....

Hela yttrandet finns här

Mark Klamberg har också kommenterat yttrandet och så även Johan Linander.

9/04/2009

Personlig integritet och Stockholmsprogrammet

I SvD kan vi återigen läsa en artikel som beskriver planerna för en ökad övervakning och ytterligare inskränkningar i den personliga integriteten som ett led i arbetet med det s.k. Stockholmsprogrammet. Tillåt mig därför att, precis som den Europeiska datatillsyningsmannen, vara "lite" skeptisk till att Stockholmsprogrammet kommer att stärka integritetsskyddet samt att Beatrice Ask och Billström m.fl. verkligen driver denna linje....jag är inte övertygad. Att tala om integritet är ju till intet förpliktigande men att faktiskt agera kräver mod, styrka, övertygelse och handlingskraft - så upp till bevis och se till att Stockhomsprogrammet blir en vändpunkt för den flodvåg av integritetskränkande lagstiftning som nu sköljer över oss.

Under alla förutsättningar kommer jag att göra allt som står i min makt att byta ut mina politiska representanter i riksdagsvalet 2010 och ersätta dem med ideologiskt tydliga integritetsförespråkare. Om Erik Hultin ställde upp i Stockholms stad skulle jag rösta på honom men varför inte göra honom sällskap? Vi skulle nog med gemensamma krafter och några ytterligare nya ledamöter både inom och utom Centerpartiet kunna tvinga fram en tillnyktring i integritetsfrågorna efter valet 2010.

PS/Mikael Elmlund har ett mycket bra förslag i debatten om förbifart Stockholm som för närvarande debatteras intensivt hos bl.a. Birger Schlaug (!), Ankersjö, PL&C, Gustav Andersson, Helen Törnqvist, Magnus Andersson, Centerpartiet på Kungsholmen, Johan Pettersson och Johan Kling m.fl.

8/31/2009

Centerpartiet tar sats för tydligare ideologisk debatt

I dagens SvD svarar Magnus Andersson och Centerpartiets ungdomsförbund på Maud Olofssons tidigare ustspel om att Alliansen måste våga mer.

Mycket bra, tydligare ideologisk debatt behövs både inom och utom Centerpartiet och då behöver vi även ta till oss av den beska kritik som bl.a. Mikael levererar och stå upp för våra liberala värderingar fullt ut! För egen del kommer jag att aktivt verka för att de riksdagsledamöter i Centerpartiets riksdagsgrupp som kommer att representera Stockholms stad efter valet 2010 har en tydlig ideologisk trovärdighet och rent mjöl i påsen när det gäller försvaret av den personliga integriteten - redan nu har jag ögonen på ETR som toppnamn och är själv en möjlig kandidat till andraplatsen, om inte Abir eller Helen slår mig förstås....

Ett flertal inlägg med länkar och resonemang kring den pågående ideologidiskussionen kan läsas nedan.

8/21/2009

Centerpartiet tar sats för tydligare ideologisk debatt

Det är med stor tillfredsställelse som jag nu första veckan på jobbet efter semestern noterar att Centerpartiet i snabb takt kommit med en mängd goda initiativ och utspel för att driva på ett värderingsskifte i svensk politik. Några tydliga ställningstaganden har varit att inte pumpa i skattemedel i ett olönsamt bilföretag, att sänka arbetsgivaravgifterna och öka studiemedlen samt att kommuner inte skall använda skattemedel för att konkurrera med privata företag. Vi behöver en mer ideologisk debatt både i partiet och i den breda samhällsdebatten. Ett flertal goda kommentarer finns hos Johan Hedin, Per Ankersjö, Annie Johanson

Vidare har även Johan Linander ett bra inlägg med kritik mot Stockholmsprogrammet och Fredrick Federley (sic!) bemöter mörkerkrafterna i migrationsdebatten.

Mycket bra av samtliga oavanstående och övriga som nu driver på den ideologiska debatten på centerbloggar.se inför partistyrelsens möte i veckan....

För egen del tycker jag alltjämt att vi måste rannsaka oss själva och vårt agerande kring integritetsfrågorna eftersom dessa frågor är centrala för vår ideologiska trovärdighet och kräver en ordentlig omorientering från tidigare ställnigstagandena från FRA-beslutet och framåt. Men jag ser ändå Johan Linanders inlägg som en liten positiv signal. Kanske har Erik Hultin och Centeruppropet m.fl. lyckats föra in partiet på rätt spår igen.

Vi behöver även finna en tydligt liberalt spår i integrations- och migrationsdebatten och förhoppningsvis kommer Centerpartiets integrationsnätverk att kunna fungera som en katalysator för detta arbete.

Lycka till på kommande partistyrelsemöte - ni har partiets politiska framtid i er hand!

7/18/2009

Lena Ek står upp för integriteten!

Intervju i Rapport med Lena Ek om det sk. Stockholmsprogrammet finns på denna länk
(via twitter från Björn )

Nu dags för mail till PS och sedan semester, mina tidigare inlägg i denna fråga finns nedan.

Trevlig sommar!

7/16/2009

Samhällskritiken är en del av Centerpartiets själ

Det är med stor glädje som jag noterar att Centerpartiet intagit en mer kritisk hållning till den våg av integritetskränkande lagstiftning som just nu sköljer över oss.

I samband med gårdagens demonstrationer mot Stockholmsprogrammet gavs en tydlig markering av Lena Ek i Europaparlamentet vilken även följdes upp av ett utspel på Centerpartiet.se där även Centerpartiets rättspolitiske talesman Johan Linander och Centeruppropets Erik Hultin uttalade sig. Mycket bra att Centerpartiet nu äntligen biter ifrån när det gäller ytterligare intrång i den personliga integriteten - för även om vi idag är en del av makten så bör vi behålla en tydlig samhällskritik och inte godta förslag som inte är förenliga med våra grundläggande värderingar om ett fritt och öppet samhälle.

En tydligare kritik när det gäller förslag som inkräktar på vår personliga integritet ger oss också en möjlighet att förenas på alla nivåer inom partiet och gemensamt lyfta fram de goda insatser som gjorts på flera andra områden.

På transportområdet har vi avskaffat ett illa fungerande tågmonopol vilket på sikt sannolikt kommer att bidra till en nytändning för satsningar på miljövänligt resande och bättre kundservice, även om det i en övergångsperiod givetvis kommer att finnas brister vilket är naturligt när gamla monopol avvecklas och en ny marknad uppstår. Det krävs dock alltjämt en stark statlig vilja och ett intresse för att driva detta arbete vidare - och på sikt skapa ett gemensamt Europeiskt tågnät.

När det gäller arbetsmarknaden och en tilltagande arbetslöshet har vi som enda parti tydligt tagit ställning för en reformerad arbetsrättslagstiftning för att skapa en större rörlighet och öka företagens möjligheter att besluta om vilken personalsammansättning som de bedömer är bäst för att främja företagets utveckling och konkurrenskraft. Även om det givetvis krävs regler om arbetsvillkor och uppsägningstider etc. så borde det vara en självklarhet att den som bedriver en verksamhet även har mandat att besluta om vilka medarbetare man vill omge sig med....så är dock inte fallet idag vilket visar på att en aktiv samhällskritik som utmanar rådande synsätt behövs.

På miljöområdet behöver vi ständigt markera att ekonomisk tillväxt inte i sig är ett hot mot miljön eller att miljöpolitik skall bedrivas genom en ökad mängd med lagar, regler och förbud. Vi har här en viktig uppgift som ett liberalt miljömedvetet parti att visa på hur ekonomisk tillväxt och ökad miljöhänsyn är två sidor av samma mynt och att vi bör använda de marknadsekonomiska styrmedel som vi förfogar över för att från politisk sida skapa incitament för både företag och enskilda att ta miljöansvar i vardagen. Vi bör även skapa förutsättningar för en bred flora av miljöinnovationer för ingen av oss vet idag vilken lösning som är den bästa för framtiden.

Inom EU har vi en nyckelroll när det gäller att driva arbetet för att reformera och avveckla ett otidsenligt och kostsamt jordbruksstöd samtidigt som vi ökar EU:s ambitionsnivå när det gäller att slå vakt om livskraftiga fiskbestånd. Vi har även i Sverige börjat rensa i regelfloran och ifrågasätter alla de orimliga krav och förbud vilka hindrar oss att ta tillvara alla de möjligheter till en levande lansbyggd som finns runt om i landet.

Allt detta skall vi vara stolta över och jag talar för egen del gärna och länge om dessa och övriga insatser som vi gjort och även planerar att göra för att omforma det svenska samhället i en grön liberal riktning. För att bli trovärdiga i detta arbete krävs dock även viljan att vara självkritisk och ifrågasätta såväl fattade beslut som nya förslag vilka inte är förenliga med vår ideologiska kompass - vi måste återta den samhällskritiska glöden i frågor som rör nya statliga system för övervakning av enskilda individer eftersom detta är oförenligt med det som vi egentligen innerst inne står för!

Vi har allt att vinna på att bejaka den tydliga samhällskritik som finns inom oss alla och som är den huvudsakliga motivationen till vårt politiska engagemang. Om vi nu kan ta tillvara detta engagemang och förenas i en tydlig samhällskritik mot ökad statlig kontroll så kan vi börja lägga grunden för en ordentlig valframgång 2010 - eller kanske i varje fall 2014. Detta kräver dock en tydligare grön och liberal profil på alla nivåer i partiet och en total översyn av vår partiorganisation men om inte vi klarar detta vem skall då stå upp för den gräsrotsbaserade samhällskritiken? Här är det vi som är det enda svenska parti som både har en bred folkrörelsetradition och som dessutom är redo att utmana gamla invanda föreställningar. Låt oss dra nytta av detta och förenas i en ideologiskt tydlig samhällskritik av det svenska förmyndarsamhället - detta är en del av vår politiska själ!

7/15/2009

Anförande om Stockholmsprogrammet

Hemkommen från demonstrationen i ett soligt Humlegården och efter en debriefing med öl och sashimi är det med stor glädje jag tar del av det senaste blogginlägget från Lena Ek ang. Stockholmsprogrammet (se även inlägget "Varning för Stockholmsprogrammet" på centerpartiet.se) Nedan finns mitt anförande från kvällens demonstration i det närmaste ordagrant återgivet, applåderna får ni tänka er själva ;-)

Uppdatering: Foto taget av Anders Gardebring


Anförande integritetsdemonstration i Humlegården 2009-07-15

Tack för goda anföranden,

Jag heter Oscar Fredriksson och företräder Centeruppropet. Centeruppropet är en nationell gräsrotsrörelse bestående av Centerpartister som kräver ett stopp för ytterligare kränkningar av den personliga integriteten och anser att det är dags att riva upp och ompröva tidigare lagstiftning kring FRA, IPRED och ACTA etc.

Mitt anförande kan sammanfattas med orden: Omforma Stockholmsprogrammet från ett övervakningsprogram till ett rättighetsprogram!

Förhandlingarna kring Stockholmsprogrammet kommer att ledas av justitieminister Beatrice Ask och migrationsminister Tobias Billström och det svenska ordförandeskapets prioriteringar är bl.a. följande:
- att lägga fram förslag till en strategi för förbättrat informationsutbyte mellan brottsbekämpande myndigheter
- att skapa ett rättssäker asylpolitik som respekterar mänskliga rättigheter.
- ett fördjupat EU-samarbete mot terrorism.

Vad betyder då detta i praktiken?

Ett fördjupat EU-samarbete mot terrorism innebär i klartext att bygga vidare på det tidigare Haagprogrammet vilket fokuserar på ”säkerhet” snarare än ”rättssäkerhet” och integritetsskydd. Nu är man dessutom beredd att gå steget längre och även inskränka yttrandefriheten i syfte att motverka terrorism! Att inskränka yttrandefriheten är knappast en fråga som jag förväntat mig att man skulle föra fram till diskussion under det svenska ordförandeskapet och jag hoppas att man från svensk sida snabbt avför denna fråga från dagordningen.

Vid sidan av förslag om inskränkningar i yttrandefriheten finns även förslag på ett flertal ytterligare åtgärder för att öka övervakningen av EU-medborgare och asylsökande. Denna övervakning innebär bl.a. insamling och lagring av information om fingeravtryck, resvanor, Internettrafik, mobilanvändning, e-post m.m. Tanken är att dessa uppgifter sedan ska sammanställas och analyseras centralt inom EU:s eget underrättelseorgan SitCen…

Här får vi då kanske äntligen svaret till varför det var så viktigt att snabbt rösta igenom den svenska FRA-lagen innan sommaren 2008 och varför man inte är beredd att ifrågasätta datalagringsdirektivet och överklaga detta till EG-domstolen.

FRA-lagen och Datalagringsdirektivet är delar av ett redan planerat övervakningssystem inom EU där den svenska regeringen redan har förbundit sig att delta och överföra information om svenska medborgare och asylsökande.

Våra personuppgifter blir en handelsvara inom EU och även en handelsvara mellan EU och andra länder. Denna form av handel med personuppgifter rörande medborgare och asylsökande strider mot grunderna i såväl FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, FN:s Flyktingkonvention, FN:s konvention om medborgerliga och politiska rättigheter samt Europakonventionen vilken sedan 1995 dessutom är inkorporerad i svensk rätt och gäller som svensk lag!

Ökad informationsinsamling och ökat informationsutbyte anses allmänt inom EU som en väg för att uppnå ökad säkerhet. Integritetsfrågorna och det faktum att denna typ av massövervakning av enskilda som nu föreslås bryter mot några av våra mest grundläggande rättighetskonventioner har man helt enkelt valt att bortse från – att försvara medborgarnas säkerhet är viktigare än att försvara deras rättigheter…

Detta är dock enligt min mening en helt felaktig argumentation.
Vad är statens primära roll om inte att stå upp för och förvara den enskilde individens grundläggande rättigheter? Den moderna rättstatens huvuduppgift är att värna den enskildes rättigheter – inget syfte kan vara överordnat detta!

Hur kan det då komma sig att man utan vidare är beredd att införa ekonomiskt kostsamma övervakningssystem som innebär allvarliga kränkningar av vårt privatliv?
- Var finns det kritiska tänkandet?
- Var finns konsekvensanalysen?
- Var finns det folkliga mandatet?

Om Beatrice Ask och Tobias Billström nu är beredda att montera ned det rättighetsskydd som via ett flertal konventioner stegvis byggts upp allt sedan andra världskrigets slut så vill jag gärna att de redovisar goda argument för detta.

När staten börjar frukta sina egna medborgare och tror att massövervakning och inskränkt yttrandefrihet är det enda sättet att hindra terrorism och grov brottslighet – då är vi på väg bort från det öppna samhället.

Det jag önskar av justitieminister Beatrice Ask och migrationsminister Tobias Billström är därför följande:
- Låt oss ta tillfället i akt att ge Stockholmsprogrammet ett helt annat fokus och innehåll.
- Låt Stockholmsprogrammet bli en vändpunkt för den våg av integritetskränkande övervakning som nu sköljer över oss.
- Värna det öppna samhället genom att omforma Stockholmsprogrammet från ett övervakningsprogram till ett rättighetsprogram!

Stoppa införandet av ännu fler integritetskränkande lagar omedelbart så blir det färre lagar att riva upp när det blir uppenbart att allt gått fel!

Försvar och kritik av Stockholmsprogrammet del 2

Nu börjar debatten komma igång på ledarsidor och även ansvariga ministrar har ett inlägg på DN-debatt. Vid sidan av gårdagens medialänkar finns nu även Sydsvenskan och Skånska dagbladet samt en bra kommentar till dessa inlägg på bloggen Vi i Sverige som utmanar de främlingsfientliga tongångar som tyvärr alltid finns med i debatten, vilket jag även skrivit en artikel om i senaste numret av Ivandrare och minoriteter.

Vi ses i Humlegården klockan 17-20 för att ytterligare öka trycket i frågan i samband med ministerrådsmötet!

7/14/2009

Försvar och kritik av Stockholmsprogrammet

Nu kommenterar justitieminister Beatrice Asks pressekreterare kritiken mot Stockholmsprogrammet i DN, och är mycket kritisk till de uttalanden som finns på olika bloggar och då särskilt HAX. Centerpartiets europaparlamentariker Lena Ek har dock också slutit upp bakom kritikerna och på Politikerbloggen har Erik Hultin och Björn Pedersen m.fl. ett kritiskt debattinlägg. I SvD finns även en artikel kring hur övervakningshetsen hotar pressfriheten så det verkar som om det äntligen börjar röra på sig i debatten ;-)

Uppdatering: Se även Expressen och GP


Vi ses i Humlegården imorgon klockan 17-20 för att ytterligare öka trycket i frågan i samband med ministerrådsmötet!

Stockholmsprogrammet - the official version...

Nu när Sverige har ordförandeskapet i EU kommer det sk. Stockholmsprogrammet att förhandlas fram under ledning av justitieminister Beatrice Ask och migrationsminister Tobias Billström. Målet är ett nytt femårsprogram för det rättsliga och inrikes samarbetet. Av informationsbroschyren Ett tryggare och öppnare Europa – Det svenska ordförandeskapets prioriteringar för rådet för rättsliga och inrikes frågor framgår bl.a. följande prioriteringar:

- Ordförandeskapet kommer att lägga fram förslag till en strategi för förbättrat
informationsutbyte mellan brottsbekämpande myndigheter eftersom det europeiska samarbetet är avgörande i kampen mot den gränsöverskridande organiserade brottsligheten

- Principen om ömsesidigt erkännande och verkställande av varandras domar och beslut är centralt för samarbetet.

- Åtgärder mot människohandel är en högt prioriterad fråga för det svenska ordförandeskapet.

- Det ska vara rättssäkert och öppet och värna möjligheten att söka asyl samt respektera mänskliga rättigheter. Det är också viktigt att garantera att en asylansökan bedöms på ett likvärdigt och rättssäkert sätt i alla medlemsstater.

- Terrorattacker inom och utom Europa har resulterat i ett fördjupat EU-samarbete mot terrorism. Det svenska ordförandeskapet kommer att fortsätta arbetet på basis av EU:s befintliga handlingsplaner.

Visst låter detta bra! Men om man ska bygga vidare på befintliga handlingsplaner mot terrorism så innebär detta i klartext bygga vidare på det tidigare Haagprogrammet vilket fokuserar på ”säkerhet” snarare än ”rättssäkerhet” och integritetsskydd.

Övriga punkter bär också på en del obehagliga överraskningar om man går vidare och studerar de förslag och som ligger bakom de välformulerade texterna i informationsbroschyren. Inte minst när det gäller ytterligare åtgärder för att öka övervakningen och kontrollen av både asylsökande och enskilda EU-medborgare och sedan samla och analysera denna information centralt inom EU – inte särskilt mycket tal om detta i informationsbroschyren dock.

Det jag önskar av regeringen, och då särskilt justitieminister Beatrice Ask och migrationsminister Tobias Billström, är därför följande:

- Låt oss ta tillfället i akt att ge Stockholmsprogrammet ett helt annat fokus och innehåll.

- Låt Stockholmsprogrammet bli en vändpunkt för den våg av övervakning som nu sköljer över oss.

- Låt oss stå upp för våra liberala värderingar och värna det öppna samhället genom att omforma Stockholmsprogrammet till något som vi kan vara stolta över.

Vi får anledning att återkomma till dessa frågor vid demonstrationen i Humlegården klockan 17-20 nu på onsdag den 15 juni. Till dess så läs gärna dagens ledare i Aftonbladet och hör av er med kommentarer om ni har frågor som bör lyftas på onsdag, jag talar för Centeruppropets räkning och hoppas kunna plocka upp en del trådar då.

Uppdatering: Se detta filmade inlägg (via Lake) samt detta hos HAX. Läs även SvD:s ledare om vikten av fredliga demonstrationer utan våld och ledarbloggen om fingeravtryck på krogen.